søndag den 24. marts 2013

Skyd taberne. Det giver gode vindere.


Jeg har ikke set X-Factor, og burde derfor måske slet ikke lave en blog om det. Meeen, det gør jeg så alligevel. Hvorfor dog lade chancen gå til spilde, når de ligefrem serverer en så god mulighed for at skrive om vindermentalitet. På tekst-tv kan man nemlig læse at nummer 2 og 3 i konkurrencen, for går ud fra det var en konkurrence, udtaler at de er glade for at de ikke vandt.

Hvad fanden sker der lige der. Stiller man ikke op i en konkurrence for at vinde, eller stiller de bare op for at blive kendte. Eller er holdningen bare: Det handler ikke om at vinde, men om at være med. Fanden til blødsøden holdning. Hvis man stiller op i en konkurrence, så kæmper man satme med næb og klør for at vinde.

Jeg er jo papfar til to små unger. Når de deltager i konkurrencer og turneringer. Så får de sgu en præmie lige meget om de vinder eller ej. Alle deltagerne får en medalje. Hvad fanden er det lige for en pædagogisk indstilling. ”Jamen der er ikke nogen der skal føle sig udenfor”.  Ja det synes jeg jo så der er. Hvis alle får den samme præmie. Uanset om de bliver nummer et eller 10. Hvem fanden gider så kæmpe. Børn skal sgu da lære at der er en præmie hvis man kæmper for det. De skal sgu da ikke belønnes for at være nummer sjok.

Man kan fandme ikke forvente at komme frem i verden, hvis alle skal være lige. Vi har alle forskellige talenter og skal belønnes efter hvad vi er gode til. Det holder jo alligevel ikke når man er voksen og skal ud på arbejdsmarkedet. Der er sgu da ingen arbejdsgiver der belønner nummer sjok. Hele livet bliver man bedømt af andre, for det er da nødvendigt. Jeg skal kraftedme ikke have ordnet mine tænder eller have fjernet min blindtarm af en der blev nummer sjok.

Stephen Kings roman Den lange vandring, handler om en konkurrence hvor en masse deltagere skal ud på en lang vandring. Hver gang en deltager stopper og siger at han/ hun ikke kan mere, så henretter man vedkomne. Det er kraftedme en konkurrence med en ordentlig vinder. Der handler det ikke om at være med. Det handler fandme om at vinde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar