onsdag den 20. marts 2013

Hep tuja. Stå stille. Holger er død.


Normalt skriver jeg jo ikke nekrologer, men når en mand som bankdirektør Varnæs aka Holger Juul Hansen dør, så fraviger jeg gerne princippet. Holger havde nok den mest sympatiske rolle i Matador. Selv da han var Maude utro, elskede vi ham stadig, for han behandlede sin gravide flirt med respekt. Lige meget hvor skør Maude var, så stod han ved hendes side. Om Holger også var sådan privat, har jeg ingen anelse om, men jeg vil forblive i tanken. For mig er han indbegrebet af et godt menneske.

Han blev 88 år, og meget mere kan man nok ikke forvente af livet. Om han selv var tilfreds med den måde livet udformede sig på, kan han jo kun selv have vidst. Det eneste vi andre oplevede var hans underfundige smil. Som om han vidste noget vi andre ikke gjorde, og det gjorde han måske. Måske havde han fundet vejen til lykken. Den vej som vi andre går og drømmer om.

Holger vil blive savnet. Han var en stor skuespiller, men allervigtigst, så virkede han også som et godt og behageligt menneske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar