mandag den 11. februar 2013

Hvem har stjålet mine underbukser.


Jeg ser meget fjernsyn, for har jo tonsvis af fritid. Min absolutte ynglings kanal er DR 2, fordi de virkeligt går i dybden med deres temaer. I går viste de et langt program om danske svindlere. Ganske vidst var det en genudsendelse, men den fortjente at blive set igen.

Man kunne blandt andet følge det tidligere medlem af Dansk Folkeparti Per Ulrich Karpf. Han var blevet idømt 3,5 års fængsel for diverse svindel, og skulle afsone i Jyderup. Dette havde dog ikke fået ham til at stoppe, for han begyndte så at snyde og bedrage sine medfanger. Han stjal blandt en fanges identitet, og handlede løs i vedkomnes navn. Dette resulterede så i at denne fange kom til at skylde 9 millioner kroner. Det var selvfølgeligt oplagt for alle at denne mand var uforskyldt og ikke skyldte pengene, men kreditorer og Skat var ikke sådan at overbevise. Per Ulrich Karpf var dog ligeglad med at han havde ødelagt denne medfanges liv, for han ville ikke leve på anden klasse.

I fængslerne har der altid været en form for ære. Man snød og stjal ikke fra hinanden. Dette er desværre fortid nu. Ikke kun i forbindelse med Per Ulrich Karpf, men desværre også med mange andre. Under min afsoning har jeg set fanger stjæle og snyde hinanden, som var det en konkurrence hvor præmien var løsladelse. Før ville sådan en opførsel have medført en øjeblikkelig udsmidning af de andre fanger, men sådan er det ikke mere. Nu gælder det nærmest om at narre den mindre kloge. Det er nu også helt i orden at afpresse og kræve såkaldte dummebøder, hvis man efter vedkomnes mening har gjort noget forkert.

Da jeg sad på Vestre, så jeg en fange der fik stjålet sine sko på gårdtur. Han måtte så gå barfodet ind, imens de andre fanger grinte af ham. Der var ingen der hjalp ham, eller sagde til dem der tog hans sko, at de var gået over stregen.

Jeg savner fængslerne som de var før i tiden. Der var der et sammenhold. Det var os imod betjentene. Nu skal man låse sin dør bare man skal på lokum, for at der ikke er en tosse der går ind og stjæler et eller andet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar