tirsdag den 29. januar 2013

Anholdt for sneboldkast.


13-årig anholdt for snebold kast. Det er en af nyhederne på tekst-tv i dag. Jeg tænkte at han må da have ramt et eller andet alvorligt for ligefrem at blive anholdt for det. En gammel dame der fik den i øjet og mistede synet, eller ramte en der besvimede og så faldt ud på vejen og blev kørt over af en mejetærsker.

Men nej, det handlede såmænd bare om at drengen havde kastet en snebold på en bus, og chaufføren havde så foretaget en civil anholdelse af drengen og tilkaldt politiet.

 
Er vi virkeligt kommet der til i vores samfund, at man anholder børn for at kaste med snebolde. Er det virkeligt politiets opgave og har de ikke vigtigere ting at lave. Drengen havde jo ikke forsaget andet end en chauffør der blev sur. Hvis dette er en udvikling der fortsætter, får politiet da rigeligt at lave.

 
En panikslagen kvinde drejer 112, og skriger nærmest ind i røret: Mit barn vil ikke spise sine gulerødder. Kom så hurtigt i kan. Politiet kommer med blå blink og sirene og anholder barnet og fremstiller barnet i grundlovsforhør med krav om fængsling. Eller hvad med dem der har glemt at lave lektier, kan de nu forvente at blive anholdt, og hvad giver det i dom. Kan de slippe med samfundstjeneste eller skal de bures inde.

 
Jeg må med skam melde at jeg også har kastet med snebolde på busser. Ikke i mit voksne liv, men da jeg var på samme alder som den anholdte. Ved ikke om det er farligt at erkende det nu, for ved ikke hvad forældelsesfristen er på sneboldkast. Men jeg vover alligevel at indrømme det, og nu vi er i gang, så indrømmer jeg også at jeg ikke altid fik lavet mine lektier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar