fredag den 30. november 2012

Så blev det "endelig" december.


Så blev det ”endelig” december.

Så blev det den første december. Den første låge i kalenderen skal åbnes. Hvad mon der gemmer sig der. Børn er spændte, for december måned er noget som de elsker og stiller store forventninger til. Ikke så meget på grund af Jesus fødsel og andet religiøst, men på grund af gaverne. Børn elsker gaver. Det gør vi voksne jo nok også, men for os betyder julen bare en kæmpe udgift oveni. For legetøj er jo vanvittigt dyrt, og legetøjsbutikkerne er jo snedige nok til at udsende reklame blade, som vi voksne ihærdigt prøver at gemme for børnene, men reklamerne i TV, kan vi jo desværre ikke gemme. Reklameblokkene for legetøj kommer jo snedigt nok i forbindelse med børne-tv. ”Den ønsker jeg mig, og den ønsker jeg mig” kan man høre ungerne sige i hver reklameblok. For dem er prisen ikke afgørende, men det er selvfølgelig ikke det billigste legetøj der bliver vist reklamer for. Hvis vi skulle opfylde alle deres ønsker, så var nok også nød til at sælge en nyrer eller to.

Man vil jo gerne glæde børnene, men allerede nu, så må man konstatere at de vil blive skuffede. Deres ønskeliste er en kilometer lang, og hvem kan opfylde sådan en. Joakim von And kunne måske, men han er jo på den anden side så nærig, at de nok bare ville have fået en kæp og en sten de kunne lege med.

Julen bliver mere og mere kommerciel hver eneste år, og starter tidligere og tidligere. Da jeg var barn i 1800 tallet og gik 30 kilometer til skole igennem 8 meter høje snedriver, der startede julen første december. Sådan er det ikke mere. Nu starter den allerede i oktober, hvor man i butikkerne kan se de første spæde tegn på at december nærmer sig. De fleste voksne får da allerede de første trækninger, og frygter ungernes konstante snak de næste par måneder. Hver dag vil de spørge om hvor mange dage der er til jul.

Læserne vil nok på nuværende tidspunkt have en kraftig mistanke om, at jeg hader julen, og til dette kan jeg bare sige: JA – JEG HADER JULEN.

Jeg hader alle de forbandede plastik nisser og skrammel der fylder hver en krog af gader, butikker og de danske hjem. Jeg hader alle de forbandede julesange som der bliver spillet i radioen. Jeg hader alle de forbandede genudsendelser af julefilm, julekalendere og andet der har med julen at gøre. Jeg hader at min postkasse er ved at sprænges af alle de forbandede reklamer for gaver til julen.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar