torsdag den 29. november 2012

En god handel.


En god handel.

Min kone havde en gammel Mercedes, som desværre havde set bedre dage. Den skulle nu synes, og der var ikke en jordisk chance for at den ville kunne gå igennem sådan et. Hun elskede den bil, men måtte dog erkende at den måtte skrottes og hun skulle have en anden. Hun ville få 2300 i skrotpris for den gamle, og kunne ud over det skaffe 3700. I alt 6000 kroner. Ikke alverden at købe bil for. Jeg mente næsten at det ville være en umulig opgave at finde en bil til den pris, som udover at være rimeligt nysynet, også skulle have automatgear og anhængertræk.  Jeg støvede samtlige annoncer igennem i Den Blå Avis, og fandt en Opel Omega til 6000 kr. Ifølge annoncen fejlede den ingenting og kunne holde syn de næste halvanden år. Konen ringede og fik lavet en aftale med ham. Jeg var selvfølgelig noget skeptisk, for i en bilhandel kan man jo virkelig blive snydt. Hun ringede da hun havde hentet bilen og var vildt glad, for sælgeren var en ældre mand der udover at sælge hende bilen, også havde sagt at han da gerne ville syne den for hende, når den skulle synes om halvanden år. Jeg var selvfølgelig stadig skeptisk, for det hele lød lidt for godt. Næste morgen var jeg noget spændt på om bilen ville starte, for han kunne jo have startet den med forskellige tricks før hun kom, så bilen var varm og nem at starte, men bilen startede med det samme, selvom det var koldt udenfor. Et par dage efter ringede sælgeren til hende, og spurgte om hun ville købe de vinterdæk han havde stående til bilen. Han ville have 300 kr. Det er jo sikkert rigtigt billigt, men min kone der er rigtig jyde, havde nu ikke tænkt sig at bruge penge på det. Den tyggede sælgeren så på i et par timer og ringede tilbage og sagde at hun så, bare kunne komme og hente vinterdækkene uden betaling.

Det er nu en månedstid siden at hun købte bilen, og den kører bare dejligt. Tænk sig at man kan gøre sådan en god handel i dette kapitalistiske samfund, hvor det ellers handler om at tjene så mange penge som muligt på hinanden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar